تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ یکی از مکان های دیدنی کرمان است که میتوانید در هنگام بازدید از شهر کرمان از این مکان تاریخی بازدید کنید .

درگاه قلی بیگ چه کسی بود ؟

درگاه قلی بیگ از احفاد بیرام بیگ و رئیس ایل افشار بود که در کرمان موقعیتی بدست آورد و بخش هایی از زمین هار سرآسیاب را جزو املاک خود ساخت و در جوار باغ بیرم آباد ، در دل کوه ساختمان زیبایی بوجود آورد .

تخت درگاه قلی بیگ در کجا قرار دارد ؟

این تخت در جنوب خاوری کرمان قرار دارد و از بناهای به جا مانده از عصر صفوی است که به قول سرپرسی سایکی در پایین آن ، دریاچه ای وجود داشته که که از آب رودخانه بهرامجرد تغذیه میشده و تصویر تخت در آن بسیار زیبا بوده است . همچنین باغ چهل گره در محدوده ای همین تخت وجود داشته است .

معماری تخت دریا قلی بیگ

این تخت دارای معماری جالبی است و با بالا امدن دو دیوار باختر و شمال به صورتی هم کف با کوه بنا شده است . برج آن نیز امکان دیده بانی را فراهم میساخته است .

در وسط تخت ساختمان مکعب شکلی به چشم میخورد که در سه طرف آن ایوان هایی با طاق مقرنس کاری دیده میشود که در طرفین ایوان هر ضلع ، چهار طاق نمای کوچک ساخته شده است .

مزار درگاه قلی بیگ

درگاه قلی بیگ در سال 1108 هجری قمری درگذشت و در این محل به خاک سپرده شد روی قبر او سنگ مرمری است که در پایین آن با خط ثلث ، صلوات بر دوازده امام و بالای آن اسم درگاه قلی بیگ نقش بسته است .

به جز درگاه قلی بیگ شخصیت های برجسته ی دیگری چون مجد الاسلام کرمانی و خواهرش و محمود دبستانی در آن آرام گرفته اند .

بازسازی درگاه قلی بیگ

بانو کربلایی همسر محمد اسماعیل خان نوری حاکم عصر قاجار د کرمان یک بار این تخت را بازسازی کرد . میراث فرهنگی نیز در سال 1385 به تعمیر آن همت گمارد .

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران